Nieuws

Open Vld plan wordt werkelijkheid




Brussels Open Vld-parlementslid Carla Dejonghe ijvert al sinds 2007 voor een toeristische pendeldienst op het Brusselse kanaal. Zes jaar later wordt dit plan werkelijkheid met de Brussels-Brabantse waterbus. 

Hop-on Hop-off waterbus tussen Brussel en Vilvoorde

Brussels Open Vld parlementslid Carla Dejonghe ijvert al sinds 2007 voor een toeristische pendeldienst op het Brusselse kanaal. Zes jaar later is het dan zover! De Brussels-Brabantse waterbus vaart sinds 1 mei 2013 zes maal per dag tussen de stadscentra van Brussel en Vilvoorde, een 10 km lang traject op het Zennekanaal.

Sinds enkele jaren vonden er in de zomermaanden al gegidste rondvaarten op het Brusselse kanaal plaats met één vaste vertrekplaats. Dejonghe pleitte echter voor een toeristische bootdienst naar het voorbeeld van de hop on-hop offbussen die langs verschillende interessante plaatsen langs het kanaal halt houdt waar mensen kunnen in- of ontschepen. De nieuwe waterbus, de opvolger van de Kanaalbus, volgt met zijn 8 stopplaatsen dit idee.

Volgens de liberale politica kunnen ook dagjesmensen gebruik maken van de dienst om bijvoorbeeld naar de stadscentra van Brussel of Vilvoorde te varen en er te gaan winkelen. “De pedeldienst voldoet namelijk aan een belangrijke voorwaarde die we steeds voorop stelden, namelijk een vlotte aansluiting op het bestaande openbaar vervoersnetwerk en fietsnetwerken.”

Kanaal als deel van de stad

De Brussels-Brabantse waterbus zit momenteel nog in een testfase. Parlementslid Dejonghe hoopt alvast dat het project verder zal worden uitgebouwd. De waterbus kan het Brusselse kanaal namelijk nog beter integreren in de stad. Op dit vlak zijn er de laatste jaren al heel wat inspanningen gebeurd. De kanaalzone wordt niet langer louter als bedrijfsterrein gezien, maar wordt ook voor het recreatieve en huisvesting bestemd. Denken we maar aan Brussel Bad, de Havenfeesten en de talrijke nieuwbouwprojecten. Recent gaf de Brusselse regering ook aan voorstander te zijn van de inplanting van het toekomstige Museum voor Moderne en Hedendaagse Kunst in de kanaalzone.

Carla Dejonghe: "Het kanaal biedt enorme mogelijkheden om Brussel te promoten. Je ziet in het buitenland verschillende voorbeelden van hoe het binnenwater voor een heropleving van de stad heeft gezorgd. In Brussel kan dat ook als men verder blijft inzetten op de herwaardering van de kanaalzone.”