Nieuws

Brussels openbaar vervoer steeds trager




De commerciële snelheid van de Brusselse bussen, trams en metro's nam tussen 2005 en 2011 stelselmatig af. Dat blijkt uit cijfers die Brussels parlementslid Carla Dejonghe opvroeg bij de bevoegde minister.

Open Vld wil meer inzetten op meer capaciteit, langere tramlijnen en metro

Ondanks grote investeringen (aanleg busstroken, verkeerslichtenbeïnvloeding, etc.) om de doorstroming van het openbaar vervoer in Brussel te verbeteren, blijkt dat de snelheid van bussen, trams en metro’s van de MIVB tussen 2005 en 2011 stelselmatig afnam. Dat meldt Brussels parlementslid Carla Dejonghe (Open Vld) op basis van gegevens die zij opvroeg bij minister Grouwels:

De gemiddelde snelheid van de tram daalde lichtjes van 16,8 km naar 16,6 km/u. De daling is echter gevoeliger voor de bus, die van 17,6 km/u naar 16,7 km/u terugviel. Ook de snelheid van de metro ging erop achteruit, van 29,7 km/u naar 28,2 km/u.

Verschil wordt niet gemaakt door eigen bedding

“De cijfers kunnen uiteraard niet los gezien worden van de sterke toename van het aantal gebruikers de laatste jaren,” zegt Dejonghe. Ze wijst er ook op dat de minister in haar antwoord zelf aangeeft dat ‘er geen verschil bestaat tussen lijnen in eigen bedding en anderen.’

Het is volgens Dejonghe echter duidelijk dat een hogere snelheid een positieve invloed heeft op het aantal reizigers. “Dat bewijst bijvoorbeeld het succesverhaal van tram 7,” stelt ze. “Die werd in 2010 een chronolijn, met betere rijtijden, een hogere frequentie en vooral meer capaciteit.”

Meer inzetten op langere tramlijnen en metro

Dejonghe pleit ervoor om strategisch in te zetten op de grote assen en gerichte investeringen te doen “Het Brussels openbaar vervoersnetwerk draait qua aantal reizigers vooral op de metro en de langere tramlijnen. Laat ons er vooral voor zorgen dat de snelheid van die lijnen hoog blijft liggen. Dat kan door bijvoorbeeld een tramtunnel onder Meiser aan te leggen. In onze optiek is de rit met de bus vooral de laatste etappe. Wij zijn er daarom eerder voorstander van om 25 minuten op de metro te zitten en 5 minuten op de bus om van punt A naar punt B te gaan, dan 45 minuten op de bus voor hetzelfde traject.”