Nieuws

Half jaar vertraging voor dynamische parkeergeleiding




“De plaatsing van 125 dynamische parkeergeleidingsborden langs de Brusselse kleine Ring heeft minstens een half jaar vertraging opgelopen.”, zegt Carla Dejonghe, Brussels volksvertegenwoordiger (Open Vld). Dat blijkt uit een antwoord op een parlementaire vraag. Geen enkel van de 60 borden, aangekondigd voor de zomer van 2013, werd tot op heden geplaatst. De vertraging valt onder meer te wijten aan een uitstel van de evaluatie van het prototypebord.

Dejonghe merkt op dat Open Vld al ettelijke jaren op het geleidingssysteem en de borden aandringt, maar dat het systeem met een valse start werd geconfronteerd: “In 2008 werden er al eens borden geïnstalleerd, maar die vertoonden een aantal mankementen (zoals een gebrekkige zichtbaarheid ’s nachts en de onmogelijkheid om automobilisten van een volzette of gesloten parking verder te leiden naar een andere vrije parking). Men is dan met een nieuw bordconcept (volledig verlichte borden) moeten beginnen.”

Helft borden tegen voorjaar 2014 geplaatst

Na een evaluatie van het prototypebord, dat aan Kunstwet geïnstalleerd werd in 2012, werden er een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd. Op basis daarvan zou een eerste perceel van 60 borden tegen eind december 2013 in ontvangst genomen worden. Een tweede perceel wordt gefabriceerd in de loop van 2014. Bedoeling is om de helft van de borden in het eerste halfjaar van 2014 te plaatsen, als de stedenbouwkundige vergunningen afgeleverd worden en de weersomstandigheden het toelaten.

En op de Brusselse grote Ring?

“Momenteel voorziet het systeem geen parkeergeleidingsborden op de Brusselse buitenring.”, aldus Carla Dejonghe. “We zijn er nochtans sterk voorstander van dat het systeem ook geïnstalleerd wordt op Vlaams grondgebeid om de toegang tot de parkings te vergemakkelijken en de bestuurders meteen in de juiste richting te leiden. Dit zou de Brusselse én Vlaams-Brabantse mobiliteit ten goede komen.”