Nieuws

Voorstel Smet en Fremault tast concurrentievermogen aan




Open Vld Brussel pleit ervoor om wonen dicht bij het werk te belonen


Brusselse bedrijven die hun werknemers een bedrijfswagen aanbieden, zouden verplicht worden om diezelfde werknemers gelijktijdig ook een treinabonnement te geven. Brusselse parlementsleden voor Open Vld Carla Dejonghe en Stefan Cornelis reageren terughoudend op deze démarche van Brussels minister van Leefmilieu Fremault en haar collega van mobiliteit Smet. Zowel op economisch vlak als qua mobiliteit slaat dit voorstel de bal mis.


Carla Dejonghe beklemtoont dat de Brusselse Open Vld het eens is met de doelstellingen van het plan om het fileleed te bestrijden en zoveel mogelijk mensen het openbaar vervoer te laten gebruiken. Maar de nieuwe verplichting lost volgens haar ten gronde niets op: “Het probleem zit dieper dan de bedrijfswagen. Met deze verplichting blijven we in hetzelfde bedje ziek. Namelijk dat we fiscaliteit en wetgeving blijven gebruiken om lange verplaatsingen te stimuleren, terwijl het veel nuttiger zou zijn om ‘dicht bij het werk wonen’ fiscaal aan te moedigen.”

 

CONCURRENTIEVERMOGEN BEDRIJVEN

Stefan Cornelis waarschuwt ervoor dat het voorstel vooral het concurrentievermogen zal aantasten. “De Brusselse bedrijven hebben door de toenemende mobiliteitsproblemen vandaag vaak al te kampen met moeilijkheden om geschikt personeel te rekruteren en te houden. Deze nieuwe verplichting zou hen nog extra financiële kosten opleggen.”


HUISVESTINGSBONUS

Dejonghe en Cornelis herhalen daarom het Open Vld-voorstel om werkgevers de mogelijkheid te geven om het pakket aan extralegale voordelen uit te breiden met een huisvestingsbonus. Werknemers kunnen dan in functie van hun eigen behoefte kiezen uit verschillende opties die allen geldelijk even veel waard zijn: een bedrijfswagen, een mobiliteitsbudget of een tussenkomst in de huisvestingskosten.


Stefan Cornelis zal hierover vandaag een actualiteitsvraag stellen in het Brussels Parlement aan de bevoegde ministers.